Abbonamento 790/anno o 190/trimestre

Sviluppo a caro prezzo

Una primavera cambogiana
Regissør: Chris Kelly
(UK)

Il governo cambogiano rafforza ogni giorno di più la sua presa sul potere. La situazione di alta tensione rende il film documentario A Cambodian Spring ancora più agghiacciante.




(QUESTO ARTICOLO È TRADOTTO DA Google dal norvegese)

Dà una sensazione piuttosto speciale muoversi in una città con la certezza che la prossima volta che ci si passa accanto, questo o quell'edificio probabilmente scompariranno. Forse quello che rimarrà è un monumento del vuoto e dei resti della vita vissuta nell'edificio scomparso, mentre nel limbo si attendono macchine edili, materiali da costruzione e investimenti; forse un nuovo edificio ricoprirà già quello che c'era prima, o forse uno scheletro di cemento popolato da donne e uomini che lavorano con un panno avvolto intorno al viso per proteggersi dal sudore e dalla polvere testimonierà che le persone mangiano ossa giorno dopo giorno solo affinché altri possano godere dei frutti del loro lavoro.

Phnom Penh, la capitale della Cambogia, è una di queste città. Una città piena di polvere e sudore e aria condizionata e comfort, dove la storia è qualcosa, dove si manipola il domani, per il quale pochi hanno determinato l'ordine.

Il cosiddetto sviluppo. Il film documentario Una primavera cambogiana parla di cosa succede quando la terra su cui vivono i poveri guadagna valore per qualcuno che ha già più che abbastanza. E su cosa succede quando i poveri si rifiutano di accettare che – ancora e ancora – verranno trasferiti con la forza dal luogo in cui stanno cercando di tenere insieme una vita contro ogni previsione.

Il regista Chris Kelly ha girato il film in sei anni, a Phnom Penh e in una zona rurale della Cambogia. Il film segue gli abitanti del lago Boeung Kak e la loro lotta per preservare le loro case e comunità nella capitale, dove il partito al governo ha dato il permesso a un potente costruttore di riempire di sabbia il lago Boeung Kak, in modo che case e centri commerciali costosi possano essere costruito lì.

Kelly åbner filmen med oplysningen om, at 1993 var året, hvor FN organiserede det første demokratiske valg i Cambodja efter årtiers borgerkrig – og organiserede landet som en fri markedsøkonomi. Dernæst oplysningen om, at 1993 også markerede begyndelsen på nuværende premierminister Hun Sens magt over landet og begyndelsen på en bølge af såkaldt udvikling, som har præget landet lige siden. Det er en fantastisk effektfuld og præcis åbning, som binder de vigtigste tråde sammen.

Tep Vanny sitter nå fengslet for anklager om vold mot menn som var hyret for å utøve vold mot demonstrantene.

To hovedpersoner. Narrativet er bygget op omkring især to personer. Den ene er Toul Srey Pov, der boede ved Boeung Kak Lake og var med i de første år af protesterne mod tvangsfor ytningen af de lokale, men trak sig fra bevægelsen af årsager, der både bliver gjort begribelige i filmen og samtidig forbliver umulige for en udefrakommende at forstå alle nuancer af.

Noget af forklaringen ligger i hvor høj en pris, man er villig til at betale i kampen for retfærdighed. Og noget af forklaringen ligger i det pres, der kommer på personlige relationer, når livsgrundlaget – og livet selv – konstant er truet.

Det er primært gennem Toul Srey Povs perspektiv at en af protestbevægelsens sidenhen mest kendte profiler, Tep Vanny, bliver portrætteret. Tep Vanny fortsatte i front for bevægelsen og sidder netop nu fængslet på anklager om vold mod nogle mænd, som var hyret for at udøve vold mod Boeung Kak Lake-demonstranterne. Den slags paradokser er blevet til en særlig cambodjansk juridisk specialitet.

Den anden person, som knytter narrativet i Una primavera cambogiana sammen, er munken Loun Sovath. På samme tid som Boeung Kak Lake-konflikten starter, forsøger Loun Sovath at hjælpe en gruppe lokale landsbyboere i Chi Kraeng i Siem Reap-provinsen nær den pagoda, han tjener. Landsbyboerne, der ernærer sig som småbønder, har fået deres jord konfiskeret fordi en stor virksomhed vil tjene penge på den. Da de forsøger at forsvare deres jord, bliver de skudt på – og derpå fængslet for forstyrrelse af den offentlige orden. Oplevelsen af, hvordan myndighederne behandler bønderne, bliver Loun Sovaths politiske vækkelse. Han begynder at lave videooptagelser for at dokumentere de uretfærdigheder, der foregår, og denne videoaktivisme bringer ham også til Boeung Kak Lake.

Motstand mot motstand. Dramaet i filmen kulminerer adskillige gange, blandt andet omkring begivenhederne i 2013, hvor oppositionspartiet fik et jordskredsvalg – men lige netop ikke stor nok opbakning til at vinde flertallet. Et valgresultat, der var omstridt, og førte til månedlange demonstrationer, hvor lokale protestbevægelser, arbejdskampe og den parlamentariske opposition for en stund smeltede sammen og udgjorde en reel trussel mod Hun Sen og hans Cambodian People’s Party, der i praksis har regeret uafbrudt siden Pol Pot-regimets fald.

Opplevelsen av hvordan myndighetene behandler bøndene ble munken Loun Sovaths politiske vekkelse.

Una primavera cambogiana portrætterer både den fattige befolknings forsøg på at gøre modstand og kræve retfærdighed, og myndighedernes til tider nådesløse, til tider vaklende, forsøg på at holde modstanden nede, så der ikke kommer grus i det såkaldt frie markeds maskineri.

Protestene fortsetter. «Udvikling vil altid gå ud over nogen,» lyder det lakoniske argument, som en lokal embedsmand forsøger at affeje Boeung Kak Lake-beboerne med, da de vil stoppe maskinerne, der pumper sand ned i søen, så deres hjem bliver oversvømmet.

En anden embedsmand kommer med et lige så gyldent citat, da han forsøger at få munken Loun Sovath til at stoppe sin aktivisme; munke må ikke engagere sig i sociale spørgsmål, forklarer embedsmanden – for «religion tilhører regeringen nu».

Loun Sovath blev smidt ud af munkeordenen af det religiøse overhovede, der er udpeget af regeringspartiet og måtte flygte i eksil til USA. Toul Srey Pov trak sig fra frontlinjen for at fokusere på sit familieliv, og Tep Vanny kommer ikke ud af fængslet på denne side af det nationale valg i Cambodja, som skal foregå i sommeren 2018. Men protesterne fortsætter, og det samme gør regeringspartiets forsøg på at holde dem nede – med stigende intensitet fra begge sider. Den aktuelle højspændte situation i et Cambodja, der gør klar til endnu et skæbnevalg, gør Una primavera cambogiana til en næsten uudholdeligt gysende oplevelse.

Nina Trige Andersen
Nina Trige Andersen
Trige Andersen è una giornalista e storica freelance.

Potrebbe piacerti anche