Abbonamento 790/anno o 190/trimestre

Tabloid pop

Quando la musica pop è tabloidizzata, ci rimangono medley e suonerie.




(QUESTO ARTICOLO È TRADOTTO DA Google dal norvegese)

[pop] Quando negli anni '1960 il rock decollò davvero sui dischi LP, molti si accontentarono della canzone pop lunga tre minuti. Oggi, tre minuti sono troppi per sempre più DJ, artisti e consumatori. Le canzoni sono ora ridotte alla loro essenza e il mercato esplosivo delle suonerie per telefoni cellulari favorisce le canzoni che ottengono il loro punto di vista in pochi secondi. La canzone pop è tabloidizzata fino a una clip del ritornello, una "battuta" facilmente riconoscibile o una parte strumentale appropriata.

«Just stop the music, you can hear this on your ringtone», synger R. Kelly i «Tryin’ to Get a Number». Den stormannsgale r&b-kongen har som alltid fingeren på tidsånden, og albumet Double Up er proppfullt med låter som går rett i strupen på forbrukerne. Dette er mer en samling bruksmusikk for dj-er, radiostasjoner og mobilbrukere enn et tradisjonelt album, og Kelly er ikke alene. Irritasjonskongen Crazy Frog gikk fra ringetoner til hitlistene, mens den svenske trance-artisten Basshunter skamløst frir til mobilbrukerne med låta «Nån som ringer». Ringetonen annonseres tungt på tv-kanaler som MTV og ZTV, sammen med musikk i skjæringspunktet pop og r&b – med artister som Amy Winehouse, Nelly Furtado, Gwen Stefani og Akon i spissen.

På tampen av 2004 introduserte bransjebibelen Billboard en egen salgsliste for ringetoner i USA, som raskt ble erobret av en hærskare hiphop- og r&b-artister. Texas-rapperen Chamillionaire, som Hove- og Quartfestivalen utkjempet en hard budrunde om tidligere i år, ble en av de første gigantsuksessene, med et salg på over 3,2 millioner ringetoner av låta «Ridin’». I år har New York-rapperen Mims hatt suksess med «This Is Why I’m Hot», en melding som passer som hånd i hanske på fjortisenes mobiltelefon.

Denne tabloidiseringen er ikke begrenset til mobiltelefonen. Etter fem avlysninger sto New York-rapperen Nas omsider på en norsk scene i slutten av mai, og på Sentrum scene spydde veteranen ut den ene hiten etter den andre. Men bare unntaksvis tok Nas seg tid til å fullføre en låt utover ett vers og refrenget, høydepunktene fra den tidløse klassikeren Illmatic ble for eksempel unnagjort i en forrykende medley.

På Jamaica gir tradisjonen med å slippe alle artister til på de samme instrumentalene dj-ene en unik mulighet til å skjære alle låter ned til et knapt minutt. På mixtapen Mad Sick Head Nah Good feier dj-veteranen Bobby Konders innom 65 hits fra dancehall‑scenen på en drøy time, og det er bare å venne seg til denne musikalske ekstremsporten. Som Roxette sa: «Don’t bore us, get to the chorus».

Potrebbe piacerti anche