Abbonamento 790/anno o 190/trimestre

Condizioni illegali

I teppisti del mare ottengono un buon aiuto sia con lo scarico del pesce che con il carburante extra sulla cresta di Reykjanes.




(QUESTO ARTICOLO È TRADOTTO DA Google dal norvegese)

[pesca piratesca] Ora la guardia costiera islandese può documentare che il peschereccio dei pirati "Carmen" ha caricato del pesce nella nave congelatore "Polestar". Il peschereccio è registrato in Georgia e il congelatore a Panama. La nave congelatore "Polestar" è stata immediatamente inserita nella lista nera dalla Commissione per la pesca nell'Atlantico nord-orientale (NEAFC). Ciò significa che ora è indesiderato in tutte le porte NEAFC. Ci crederesti.

Ma Greenpeace può dimostrare che due dei peggiori della flotta pirata nell'aprile di quest'anno hanno ricevuto aiuti nei porti ai quali, secondo le autorità, non hanno accesso.

Den 11. april var «Rosita» i Fredrikstad og tok om bord utstyr som kom fra Tyskland, og i dagene 2. til 4. april lå «Dolphin» i den færøyske hovedstaten Tórshavn og mottok forsyninger.

– Dette viser at det er tre land som burde reagert og avvist to trålere som har stått på svartelistene i årevis. Det er skandaløst at land som Norge ikke har et system som sikrer at slike brudd på internasjonale forpliktelser stoppes, sier Truls Gulowsen i Greenpeace.

– Svartelistingen til NEAFC er tydelig, og når en kan dokumentere at en tråler med lovlig lisens forsyner piratflåten vil denne umiddelbart bli svartelistet. Det er nulltoleranse på kontakt med piratflåten, påpeker Kjartan Hoydal, som leder NEAFC-sekretariatet i London.

Men pirattrålerne får ikke bare hjelp til å bli kvitt den ulovlige fisken, de forsynes også med drivstoff. Kaptein på den færøyske tråleren «Enniberg», Sonny Johannessen, kan blant annet fortelle om oljebåter som først sa de ikke kunne hjelpe til med drivstoff til båten «Enniberg», men som fremdeles lå på feltet og forsynte andre båter med olje, en uke senere.

­- Mitt inntrykk er at lovlige trålere kjøper inn nok olje til at de kan pumpe over olje i pirattrålerne, sier Johannessen. Og legger til at det de ser på feltet tyder på at svartelistingen ikke fungerer.

Informasjonsansvarlig for den islandske kystvakten, Dagmar Sigurðardóttir, opplyser at Island gjør det de kan for å avsløre det som skjer på Reykjanesryggen, og NEAFC ble umiddelbart orientert om hendelsen med «Polestar» og «Carmen».

Potrebbe piacerti anche