Abbonamento 790/anno o 190/trimestre

Riprenditi la città

Le agenzie pubblicitarie internazionali stanno conquistando le nostre città.




(QUESTO ARTICOLO È TRADOTTO DA Google dal norvegese)

[25. maggio 2007] C'è una rivoluzione in atto. L'americana Clear Channel e la francese JCDecaux hanno tranquillamente stipulato accordi con almeno 31 comuni norvegesi per grandi spazi pubblicitari. I consigli comunali di Oslo e Bergen si sono uniti agli interessi economici francesi e americani nella lotta contro la volontà popolare. Il piano è chiaro, ed è formulato nei dieci comandamenti di Clear Channel per una buona pubblicità: le città devono essere caratterizzate da sesso, bambini e celebrità – nella più ampia prospettiva possibile, con luce, movimento e quattro colori.

I Bergen er alle byens bystyrepolitikere innkalt som vitner når kommunen nå sitter på tiltalebenken i tingretten. De møter et erstatningskrav på 5 millioner kroner, fordi politikerne har brukt sin demokratiske rett til å stemme mot en avtale som ville preget det bergenske bybildet i minst 15 år. Administrasjonen inngikk en avtale mellom Clear Channel og kommunen, om 900 reklamefinansierte leskur og 225 store og dominerende reklameplakater. Men 24. oktober 2005 sa Bergens folkevalgte klart nei til reklamen. Bystyret vil ikke at amerikanerne skulle bestemme hvordan byen skal se ut.

På samme måte ville Oslos bystyrepolitikere ta tilbake styringen over hovedstaden, da de samme høst instruerte byrådet om å fjerne reklamen på nedstigningstårn til t-banen. Tårnene var satt opp en sen natt uten politisk godkjennelse. Men reklametårnene skjemmer fremdeles byen, og bystyret har ingen kontroll. Reklamens fransk-amerikanske revolusjonshelter setter stadig opp nye busskur, frittstående barrikader, sykkelstativer og tårn – alle preget av store, lysende reklameplakater.

Nå har byrådet i Oslo lagt fram en helhetlig plan for regulering av reklame i bybildet. Initiativet er strålende. Visuelle virkemidler kan være visuell støy, men et godt planlagt bybilde kan tåle tydelige utrop på enkelte steder. Dessverre er det konkrete forslaget nedslående. De frittstående reklametårnene som bare private selskaper tjener på, skal heldigvis forbys. Det samme skal frittstående reklame. Men med ett mulig unntak: De drøyt to meter høye, frittstående barrikadene som står midt på fortauene i Oslos gågater. Samtidig vil byrådet opprettholde plakatforbudet. Slik blir det de store aktørene som kan fortsette, mens det lokale kulturlivet ikke får annonsert sine arrangementer noe sted. Og slik fortsetter revolusjonen – mot folkets vilje.

Nå må folket, ved de folkevalgte, ta grep. Gi byen tilbake til borgerne.

Potrebbe piacerti anche