Abbonamento 790/anno o 190/trimestre

Quando il futuro atterra

Il lancio accelerato dell'iPhone di Apple è stato un ottimo esempio di marketing di successo. Ma l'innovazione è più di un costoso giocattolo per la classe superiore tecnologica?




(QUESTO ARTICOLO È TRADOTTO DA Google dal norvegese)

Di Henning André Søgaard, Silicon Valley, San Francisco

[mobile] La maggior parte delle persone ha probabilmente raggiunto il lancio della scorsa settimana del telefono cellulare iPhone di Apple negli Stati Uniti. Sin dalla sua grande presentazione al Congresso Mac di gennaio, lo smartphone è stato oggetto di una raffica di voci e clamore senza pari anche nella storia di Apple. Voci e speculazioni online, dove i prodotti Apple sono quasi cult, hanno dato al gadget wireless il soprannome di Jesus phone. Ben 500.000 copie sono andate a ruba nelle prime ore dopo la sua uscita e il valore delle azioni Apple è salito alle stelle, da $ 114 a $ 122 in tempi record.

marketing

Gran parte del segreto dietro il successo di Apple e iPhone finora risiede senza dubbio nel clamore. Il fondatore di Apple Steve Jobs è noto per la sua capacità di creare un interesse quasi fanatico attorno al lancio dei suoi prodotti.

- Sin dal lancio del computer Macintosh nel 1984, Apple ha saputo quali corde suonare per catturare l'interesse dei clienti, afferma Jeremy Horwitz, editore del sito Web tecnologico iLounge, luogo di incontro per gli appassionati di iPod e iTunes in tutto il mondo.

Lui stesso è un trottatore nel settore tecnologico, ma non ha mai visto nulla di simile al clamore dell'iPhone.

- Quante aziende possono annunciare un prodotto con sei mesi di anticipo e non solo mantenere l'interesse, ma continuare ad aumentare il livello di aspettativa fino a quando il prodotto non sarà messo in vendita, chiede retoricamente.

Nå er ikke hype og hysteri rundt nye produkter noe nytt i dagens konkurranseutsatte underholdningsmarked – lanseringen av Harry Potter-bøkene og nye PlayStation-spill er bare to eksempler på det. Men forventningene til iPhones entré antok nærmest religiøse dimensjoner. Ansatte ved USAs 164 Apple-butikker og mobiloperatøren AT&T – som leverer abonnementet -sine 1800 utsalg ble på forhånd spesialtrent på å håndtere alle spørsmål knyttet til Jesus-telefonen, samtidig som de fikk utlevert provisoriske uniformer; t-skjorter med følgende tekst, «June 29. The wait is almost over».

Men akkurat hva de ventet på, var det ingen som visste. Fire dager før lanseringen var det ingen av de spesialtrente medarbeiderne Ny Tid snakket med som kunne fortelle hvordan telefonen skulle aktiveres, hvor mye et abonnement ville koste, eller hvor mange telefoner de ville få inn. Tre AT&T-utsalg visste ikke engang om de ville få inn et parti av Apple-mobilen. Det så imidlertid ikke ut til å bekymre fire unggutter som hadde lagt seg til rette for å vente utenfor det samme utsalget dagen før.

I dette velorkestrerte informasjonsvakuumet var det fritt fram for rykter og spekulasjoner på nettet. Det ble blant annet rapportert om at væpnet politi eskorterte de første forsyningene fra Asia via et «Hong Kong-basert flyselskap». Nettsiden Gridskipper.com la ut et kart over hvor de mest hysteriske Apple-frelste kunne finne offentlige toaletter under påvente av vidundermaskinen.

To dager før lanseringen maktet Steve Jobs å skape overskrifter ved å lansere noe så tørt som priser på abonnementsavtalene som ville følge med iPhone. En annen webside brøt sammen idet et internt AT&T-memo lekket ut. Memoet inneholdt lite annet enn teknisk informasjon om hvordan ansatte skulle håndtere køer, samt talepunkter på spørsmål fra publikum.

Ansatte i et AT&T-utsalg i Sacramento var tydelig nervøse og innrømmet ovenfor Ny Tid at de var vettskremte for å miste jobben dersom de sa for mye. Det var ikke snakk om å bli tatt bilde av.

I mellomtiden ble potensielle kunder bombardert med aggressiv fjernsyns- og avisreklame og online treningsmanualer for hvordan telefonen brukes. Samtlige Apple-utsalg hadde gigantvarianter av iPhone på display i utstillingsvinduene med de samme treningsmanualene på natt og dag.

Tre dager før lansering kapret Apple flere overskrifter idet de fire mest innflytelsesrike tech-skribentene i landet la ut de første anmeldelsene av iPhone. Anmeldelsene var stort sett fri fra kritiske bemerkninger, og kunne like godt ha vært klarert med Steve Jobs selv. Innflytelsesrike David Pogue i New York Times sparte heller ikke på godordene; «fun, powerful, amazing». Åpenbare mangler, som en dårlig leverandør – AT&T har et svært dårlig rykte – og et batteri som ikke kan erstattes, var godt skjult langt nede i teksten.

Unik programvare

Etter lanseringen kunne man finne telefoner for opptil 2000 dollar eller 14.000 kroner på nettstedene eBay og Craigslist. Er det verdt det?

Med unntak av berøringsskjermen og det lekre designet, er iPhone en forholdsvis ordinær GSM/Edge mobiltelefon med widescreen-iPod og internett-kommunikatør for websurfing og epost i ett.

Det er noe annet som gjør iPhone til et innblikk i fremtiden:

– Med iPhone har Apple tatt utgangspunkt i sitt eget operativsystem, Mac OS X, med små tilpasninger for en mindre skjerm, sier teknologieksperten Jesse James til Ny Tid.

Dette har ingen andre mobiloperatører gjort med suksess tidligere. Eksempelvis er Nokia med sin mobil OS kjent for sin fragmentering og mangel på kontinuitet for brukerne, som må omstille seg hver gang et nytt produkt kommer på markedet. I motsetning tilbyr Mac OS X det meste av hva man forvente seg av en vanlig pc.

Slik blir iPhone verdens første mobil-pc, et enkelt bærbart apparat som kan tilkobles større keyboard og større skjermer ved behov, eller simpelthen brukes på egenhånd som telefon eller navigasjonssystem.

– Dette gjør iPhone annerledes enn andre mobiltelefoner, sier Kim Yooh-ho, teknologianalytier i det sørkoreanske selskapet Prudential Securities.

Yooh-ho mener asiatiske selskaper har undervurdert det han kaller Apple-trusselen. og nå må våkne.

Kritiske mangler

På sikt vil prisnivået presses ned og gjøre teknologien mer tilgjengelig, også blant grupper som i dag ikke har tilgang til internett. Kilder ved organisasjonen One Laptop per Child Association, som tar sikte på å skaffe barn i u-land tilgang til internett, innrømmer ovenfor Ny Tid at de kan tenke seg å benytte liknende teknologi i sitt arbeid. Apple, som tidligere i år donerte inntekter fra iPod-salg til kampen mot hiv/aids, vil ikke kommentere hvorvidt det foreligger noen konkrete planer om samarbeid.

Det gjenstår å se hvorvidt iPhone innfrir forventningene, selv om den selger som varmt hvetebrød i øyeblikket. Den ekstremt ufleksible leverandørordningen med AT&T seiler utvilsomt opp som det største ankepunktet. Selskapet er rangert som det verste av USAs åtte mobilleverandører av nettstedet Consumer Reports og det amerikanske forbrukerrådet.

At Apple har låst seg til dette selskapet i minst fire år innebærer også slutten på Steve Jobs’ tradisjon om «end-to-end-kontroll» over sine tjenester, som i iPod og iTunes. For med iPhone vil Apple bare kontrollere selve apparatet, mens vilkårene for abonnementet vil hvile på leverandøren AT&T. Selskapet bruker forholdsvis utdatert teknologi, og det tok denne skribenten i overkant av ett minutt å laste ned Ny Tids internettside. Det innebærer at med mindre man har tilgang til trådløst internett (telefonen har Wi-Fi), vil websurfing være forferdelig langsomt. På spørsmål fra Ny Tid om hvorfor Apple valgte AT&T, var beskjeden at det snakket man ikke om.

Avtaler med giganter

Et annet spørsmål gjelder telefonens levetid.

– Så mye teknologi skviset inn på ett og samme apparat vil trolig redusere telefonens totale levetid, frykter James Tindall, britisk programvareutvikler og designer.

Batteriet kan ikke skiftes i et vanlig mobilutsalg, men må sendes til Apple for reparasjon mot et prisvedlegg, akkurat som på dagens iPod. Dette er ikke gode nyheter for de av oss som er avhengig av mobiltelefonen for jobb og annen kommunikasjon, og ikke kan vente flere dager eller uker på å få den tilbake fra reparasjon.

Mye tyder imidlertid på at kundene vil se gjennom fingrene med dårlig kundeservice og kompliserte og forpliktende abonnementsopsjoner. Etter at iPhone er lansert internasjonalt i 2008, er målsetningen å selge ti millioner enheter i 2008, omlag en prosent av alle solgte mobiler det året. Kilder ved Apple-hovedkvarteret innrømmer ovenfor Ny Tid at tallet raskt kan dobles. Så mange som 20 millioner amerikanere sier de er interessert i å skaffe seg en iPhone, selv om de må bytte leverandør til AT&T.

iPhone representerer også en viktig test for Apple, som nå virkelig har tatt skrittet fra å være en ren computerprodusent til å bli innovatør av multimediadingser, reflektert i navnskiftet fra Apple computer til Apple incorporated. Selv om aksjeverdien har gått i taket etter iPod-suksessen, har responsen på andre Apple-produkter, for eksempel dets web-tv eksperiment Apple tv, vært langt mer avmålt.

Apple vil ikke svare på når iPhone kommer til Norge, men tech-entusiastene satser på fjerde kvartal i år. ■

post@nytid.no

Potrebbe piacerti anche