Teatro della crudeltà

Il bunad dell'ibrido

Un abito coreano andato storto. Margrethe Sandvand ha anche creato un costume nazionale per i norvegesi adottati.




(QUESTO ARTICOLO È TRADOTTO DA Google dal norvegese)

[moda] La bunade norvegese si basa sui costumi del 1700° e 1800° secolo, quando la moda dell'abbigliamento in Norvegia non era limitata solo dall'accesso ai materiali, ma anche geograficamente dalla parrocchia della chiesa. Era in chiesa che le persone si incontravano e si guardavano. Oggi, i designer di abbigliamento acquistano tessuti da Pechino e traggono ispirazione dal Senegal o da Seoul.

Margrethe Sandvand è stata adottata dalla Corea del Sud e, crescendo, ha notato il rapporto speciale del mondo esterno con il costume nazionale, che non era solo un indumento, ma un simbolo.

- Il bunade dovrebbe mostrare chi sei, ma non sono riuscito a trovare un abito adatto a me, dice.

Alla cresima ha posato in "hanbok", il bunad coreano.

- Non puoi indossarlo oggi, per me è sbagliato tanto quanto Bunad.

I 2005 lanserte Sandvand et tredje alternativ, en drakt som viser akkurat hva hun er: Norsk – og koreansk. Gründeren har plukket det beste fra de to nasjonenes festdrakter, og resultatet er norske skjorteermer i koreansk silke. Sølje i halsen, og bredt magebelte. Vest med norsk snitt, men dekorert med koreanske mønster. Innsvingte former, som i bunaden.

– Hanboken er vid som et telt. Jeg ville understreke de feminine formene, sier Sandvand.

Draktene hun selger, får hun sydd i Korea. Slik vil hun gi noe tilbake.

– Ikke fordi jeg har skyldfølelse overfor Korea. Heller omvendt – adopsjonene er et sårt tema for mange koreanere. Derfor er det viktig for meg å vise at det gikk bra med meg, sier Sandvand.

Rundt 7000 sørkoreanske barn er adoptert til Norge siden Koreakrigen. Sandvand har fått mange takknemlige tilbakemeldinger fra både dem og deres foreldre, som setter pris på adopsjonsdrakten.

Direktør Gunn Jensberg i Bunad- og folkedraktrådet synes folk skal få ha på seg hva de vil på 17. mai og i barnedåp, men understreker at Sandvands drakt ikke er noen bunad.

– Ettersom denne drakten er fri fantasi, faller den utenfor vårt mandat. Bunadrådet konsentrerer seg om drakter i samsvar med gammel draktskikk fra et bestemt område, sier Jensberg.

Den tid er forbi da vår bevegelseskrets begrenset seg til nabokirkens sogn. Ikke mange har lenger to foreldre fra samme bygd.

– Hva om jeg broderer telemarksroser på askerbunaden min?

– Ingen norsk lov forbyr dette, og du får heller ikke noe «bunadspoliti» på ryggen, forsikrer Jensberg.

Potrebbe piacerti anche