Abbonamento 790/anno o 190/trimestre

Dalla vita d'élite in Sierra Leone alla fatica quotidiana in un supermercato americano

Un passato dimenticato
Regissør: Andreas Hadjipateras
( Hellas)

SIERRA LEONE / Solomon Juxon-Smith lavora in un supermercato a New York e può sembrare un americano della classe media. Ma prima di questa vita ne aveva un'altra. Viveva in Sierra Leone e suo padre governava il paese.




(QUESTO ARTICOLO È TRADOTTO DA Google dal norvegese)

Nella nostra vita quotidiana incontriamo centinaia, se non migliaia, di persone ogni giorno, persone che non conosciamo, perfetti sconosciuti. Con il pretesto di un relativo anonimato, interpretiamo ruoli formali nella vita l'uno dell'altro. Riconosciamo il postino, la donna che vende i biglietti del treno, l'abbiamo vista tante volte, e ogni giorno c'è uno sconosciuto che si siede accanto a noi sull'autobus. Ma cosa sappiamo veramente di queste persone? Quanto del loro passato che non conosciamo è ciò che li rende ciò che sono? E quante storie speciali ci mancano ogni singolo giorno, in cui incontriamo persone che non avrebbero mai dovuto far parte delle nostre vite?

Il film di Andreas Hadijpateras Un passato dimenticato, che è stato proiettato al Thessaloniki Film Festival a marzo, solleva tutte queste domande, dopo che il protagonista, un normalissimo borghese americano, ci ha raccontato la sua storia. Il padre di famiglia lavora in un supermercato a New York, ma prima di questa vita ne aveva un'altra: viveva in Sierra Leone, e suo padre era colui che governava il paese.

Il passato dimenticato della famiglia

Filmen kombinerer arkivopptak og intervjuer med familiemedlemmer og mennesker som kjente den nå avdøde Andrew Juxon-Smith – en politiker og oberstløytnant som fungerte som statsoverhode i Sierra Leone på 1960-tallet. Det som fletter filmen sammen, er den fascinerende fortellingen til hans sønn Solomon Juxon-Smith, som deler sin families glemte fortid med publikum. Fortellingen er ekstraordinær, ikke bare fordi den er så dypt rotfestet i vestafrikansk historie, men også fordi det er en fortelling om eksil, om å gå fra rik til fattig, fra å leve et liv blant eliten i sitt eget hjemland til å starte på nytt på et annet kontinent.

«Om du ikke vet hvor du går hen, bør du vite hvor du kommer fra.»

De sjeldne arkivopptakene fra Sierra Leone i tiåret som fulgte frigjøringen fra britisk styre i 1961, er magnetisk for alle som er interessert i afrikansk historie. Svart-hvitt-bildene trekker seeren inn i en tapt æra. Det Sierra Leone som er portrettert i disse bildene, er et selvstendig afrikansk land som nettopp har blitt frigjort britisk kolonistyre – et 1960-talls-samfunn som er både lokalt og vestlig, med en kleskode som like gjerne kunne passert i Storbritannia.

Juxon-Smiths upopulære tiltak

I 1960-årene kjempet Sierra Leone, i likhet med så mange andre afrikanske land som nylig var fristilt fra kolonistyret, med å finne sin egen vei og lyktes nesten i å få valgt en demokratisk regjering. Ved valget i 1967, da opposisjonen vant en klar seier, ble det gjennomført et militærkupp, og hæren tok over makten. Det var på dette tidspunktet Andrew Juxon-Smith ble kalt tilbake fra London og innsatt som statsoverhode. Det forblir uklart hvorfor han ble plukket ut og brakt hjem fra London. I et svart-hvitt-intervju snakker han med sterk britisk aksent og uttrykker blant annet sin holdning til landets stammekultur. I likhet med andre med bakgrunn fra militæret hadde han sans for disiplin, og han huskes for ikke å ha akseptert bestikkelser og andre fordeler. Hans tiltak og grundighet – men også hans tilbøyelighet til å belære folk om hva det vil si å arbeide hardt – skaffet ham derfor få venner.

Un passato dimenticato Il regista Andreas Hadjipateras

Juntaen hans nedla statlige plantasjer som var ineffektive, økte skatter og importavgifter, sparket korrupte politikere og la ansvaret for økonomien i hendene på profesjonelle administratorer. Alt dette førte til betydelig arbeidsløshet. Et kupp som ble ønsket velkommen av mange vanlige mennesker, fjernet ham til slutt fra makten og sendte ham i fengsel sammen med offiserene hans. Det virket som om mange syntes korrupsjon var å foretrekke framfor Juxon-Smiths langsiktige og strenge tiltak. Etter flere år i fengsel ble eksil det eneste valget for Juxon-Smith og familien hans.

Tidsvitne

Det største kontrasten i filmen står mellom livet blant Sierra Leones elite, som de forlot, og den mer nøkterne tilværelsen Solomon nå lever. Det er slående hvor mye ens liv kan endre seg.

«Om du ikke vet hvor du går hen, bør du vite hvor du kommer fra», er et ordtak på krio-språket (Sierra Leones kreolsk) som Solomon funderer over helt i begynnelsen av filmen. Den vestafrikansk historien han deler bruddstykker av med oss foran kameraet, virker langt unna den virkeligheten han nå lever i og den han er blitt. Solomon representerer likevel et av de få fragmentene som fremdeles finnes fra familiens fortid – han var bare var en gutt da de forlot Sierra Leone, faren er død for lenge siden, mens moren døde da de begynte filmingen. A Forgotten Past mye ut av det som er igjen: få gjenlevende, arkivbilder, og denne ene sønnen som kan overbringe fortellingen. Resten er historie.

Bianca-Olivia Nita
Bianca-Olivia Nita
Nita è giornalista e critica freelance per Ny Tid.

Potrebbe piacerti anche